Yoghurt Barn en Yoghurt Farm: what’s in a name?

 

We brengen vandaag weer een intellectuele eigendomskwestie onder uw aandacht. Dit keer gaat het niet om wijn, maar om yoghurt.

 

Ondernemer Yoghurt Barn B.V. uit Utrecht verkoopt (biologische) yoghurt en heeft de term “Loei lekker” als Benelux woordmerk gedeponeerd en de afbeelding als Benelux beeldmerk. Yoghurt Barn heeft landelijk meerdere vestigingen.

 

EcoToko B.V., een ondernemer in Leeuwarden, speelt ook in op de gezonde hype rondom yoghurt en wil onder de handelsnaam Yoghurt Farm een horecabedrijf beginnen, gericht op – u raadt het al – het verkopen van yoghurt. Bovendien gebruikt EcoToko op haar Facebookpagina een foto die Yoghurt Barn op diens eigen website heeft staan. Ook de etalages lijken wel erg veel op elkaar.

 

Reden genoeg voor Yoghurt Barn om naar de rechter te stappen. De Voorzieningenrechter oordeelt dat er inderdaad sprake is van een handelsnaamrechtinbreuk, omdat er gevaar voor verwarring op de loer ligt. Belangrijk is dat EcoToko net als Yoghurt Barn in haar handelsnaam het woord Yoghurt heeft gecombineerd met een vierletterig Engels woord, met als middelste twee letters “ar”. Het woord “Farm” lijkt visueel, auditief en begripsmatig sterk op het woord “Barn”, aldus de rechter. Ook merkt de rechter op dat de woorden “Farm” en “Barn” bij het publiek de associatie oproepen met een gebouw dat onderdeel uitmaakt van een boerenbedrijf, ook al betekenen beide woorden niet exact hetzelfde. Kortom, er is verwarring te duchten, zeker nu beide ondernemingen zich toeleggen op de verkoop van (biologische) yoghurt met toppings. Dat de ondernemingen in andere delen van het land zijn gevestigd, is niet doorslaggevend. Immers, Yoghurt Barn geniet in Friesland voldoende bekendheid door het intensief gebruik van de naam in landelijke media en reclame-uitingen en doordat zij zich met haar website en via social media richt op een landelijk publiek.

 

Ook heeft EcoToko zonder toestemming van Yoghurt Barn een foto van Yoghurt Barn op haar Facebookpagina en website geplaatst, hetgeen een auteursrechtinbreuk oplevert. Ook lijkt de bedrukking van de etalageruiten van beide partijen erg veel op elkaar. De bedrukking van de etalageruiten van EcoToko, waaronder de woorden “Loei lekker” wordt daarom gezien als een verveelvuldiging c.q. nabootsing en levert een inbreuk op op het auteursrecht van Yoghurt Barn.

 

Yoghurt Farm werd door de Voorzieningenrechter derhalve in het ongelijk gesteld en zal haar formule moeten aanpassen. Het adagium “beter goed gejat, dan slecht bedacht”, kan daarom de prullenbak in, zo blijkt maar weer.

 

Heeft u ook vragen over handelsnaamrecht of auteursrecht? SPEE advocaten denkt graag met u mee. De volledige uitspraak van de Voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Nederland van 13 september jl. treft u hier aan.